MIT: 25 och 27 september

Rosalind Goldberg (SE/DE) är tillbaka på Weld, denna gång i sällskap av dansaren Anne-Mareike Hess (DE) och den fiktiva gestalten MIT. Delar av arbetet visades på Tanz im August /Ausufern 2013. Nu visas verket i sin helhet för första gången på Weld. Genom ett avslutande residens är det nu dags för premiär.

Utgångspunkten för MIT är Goldbergs intresse att fiktionalisera beteende som ett sätt att tänka bortom den kropp vi känner till. Hur kan man med koreografi använda den inneboende kraften i strukturer till något som påverkar kroppen?

MIT rör sig i en fiktiv värld. Genom fantasi formar, dansar, klättrar, tumlar, störtar och slåss MIT. MIT är konstgjord. Genom sina aktioner blir MIT verklig.

Att rekonstruera upplevelsen av kropp genom att tänka på vad den kan göra, vad den är kapabel till och vad den kan bli utgör MIT. Det är bokstavligen ett återskapande av kropp. Genom ett fiktivt system möjliggörs uppkomsten av en särskild relation till perception, tid och handling.

Koncept och koreografi: Rosalind Goldberg
Utvecklad och framförd av: Anne-Mareike Hess
Ljudkomposition: Camilla Barratt-Due
Ljusdesign: Ronald Hessman
Kostym: Alexander Krantz
Dramaturgi: Sandra Lolax
Supervisor:
Dr. Christiane Berger
Fältinspelningar:
Cato Langnes
Projektet MIT startade i residens på Station – Service for Contemporary Dance i Belgrad, Serbien våren 2012.

MIT samproduceras med Weld och stöds av HZT – Inter-University Center for Dance i Berlin.

Med residens stöd av KK-Nord


ROSALIND GOLDBERG (SE/DE)

är koreograf och dansare med bas i Stockholm och Berlin. Hon arbetar både själv och i samarbete med andra. Som dansare har hon arbetat med Ingri Fiksdal, Mårten Spångberg, Anne-Mareike Hess med flera och sedan 2007 samarbetar Goldberg med Stina Nyberg och Sandra Lolax. De har tillsammans genomfört ett flertal koreografiska projekt på Weld och MDT i Stockholm. Det senaste projektet Fake Somatic Practice utvecklades och spelades på Weld 2011. Goldbergs egna koreografiska arbeten tar sin utgångspunkt i praktik som metod för att hitta förhållningssätt till kropp. Hon gör just nu sin Master i koreografi på HZT – Inter-University Center for Dance i Berlin.

ANNE-MAREIKE HESS (DE)
är dansare och koreograf född i Luxemburg och utbildad vid musik- och danskonservatoriet i samma stad. Som dansare och performer har hon bland annat arbetat med William Forsythe, Eeva Muilu, Rosalind Goldberg och Miriam Horwitz och assisterat koreografen Bernard Baumgarten. 2012 gjorde hon föreställningen I believe that we are having a dialogue tillsammans med Sandra Lolax med urpremiär i Uleåborg i Finland den 16 mars 2012 och efter det framförts i Vasa, i Luxemburg, Inkonst i Malmö och på Weld. Sedan ett antal år tillbaks producerar hon sina egna koreografier med vilka hon turnerat på olika festivaler i Europa och Kanada. Hon har särskilt intresserat sig för relationen individ och samhälle, ett tema och objekt som hon undersöker och oupphörligen ifrågasätter utifrån nya perspektiv. Främst med sin kropp – i dans, rörelse och koreografisk komposition – men också med hjälp av foto, video och ljud. I maj 2013 presenterade hon sitt soloarbete nothing and nothingness på the Banannefabrik i Luxenburg.

SANDRA LOLAX (FI)

är dansare, född i Vasa, Finland och utbildad vid Balettakademien i Stockholm. Sedan 2007 är hon frilansande performer med Finland och Berlin som bas. Förutom Anne-Mareike Hess har hon arbetat med en rad koreografer, bland dem Stina Nyberg, Rosalind Goldberg, Maya Lipsker, Miriam Horwitz och Carl Knif. Under de senaste två åren har hon framfört egna verk varav det första And I’m ready for action, utvecklades under residens på Weld och hade premiär 2011 som en del av projektet Fake some practice. Hennes senaste solo Action hade premiär vid Full Moon Dance Festival i juli 2013.

CAMILLA V. BARRATT-DUE (NO/DE)
Dragspelare och kompositör utbildad vid Danmarks musikhögskola. Efter sin examen i klassiskt dragspel 2009 har hon arbetat som frilansmusiker och kompositör i fältet mellan musik och ljudkonst. Hon har arbetat med relationen mellan ljud och dans sedan 2007 och har gjort musik till koreografer som Esther Wrobel, Stephanie Schober Dance Company, Anne Mareike Hess (De) och Ingri Fiksdal (No).
Som del av sitt kompositionsarbete har hon arbetat med egna performance, lljudisntallationer, audio-walks och ljud till videokonst. Hennes senaste verk har framförts vid bland annat Festspillene i Bergen, Nordiska Musikdagarna, Londonoperan och Artaud Forum 2 (Uk). För närvarande studerar hon vid masterutbildningen i ljud vid Berlins konsthögskola.

DR. CHRISTIANE BERGER (DE)
Har studerat filosofi och teater i Tübingen, Giessen och Berlin och har doktorerat i teater vid Freie Universität i Berlin. Hennes avhandling Körper denken in Bewegung. Zur Wahrnehmung tänzerischen Sinns bei William Forsythe und Saburo Teshigawara, är publicerad på transcript-Verlag 2006. Berger har arbetat med ett flertal teater- och dansproduktioner som koreograf, dramaturg och produktionsassistent. För närvarande intresserar hon sig för möjligheterna att integratera publiken i ett verk att omdefiniera koncepten aktör och publik. Hon ingår sedan oktober 2008 i också lärargruppen för masterutbildningen i koreografi vid HZT i Berlin.

ALEXANDER KRANTZ (SE)
är en svensk mode- och kostymdesigner verksam i Stockholm och London. Han är utbildad vid Beckmans designhögskola och tog sin filosofie kanditatexamen i mode 2011 och har med sin examenskollektion fått internationell uppmärksamhet. Vid sidan av egna konstprojekt och samarbeten med andra konstnärer har han arbetat som modedesigner för bland andra H&M. Han har nyligen inlett sina studier vid masterprogrammet i dam-mode vid Central Saint Martins i London.