Marina Rosenfeld, 31 mars-07

Lördagen den 31 mars kl 20.00 framförs ljudperformancen White Lines och därefter kl 21.00 spelar Marina Rosenfeld solo på turntables.

White Lines medverkande: Girilal Baars,Jolanda Bothén, Ingrid Cogne, Sybrig Dokter, Anders Erkéus, Anna Gripenholm, Lisa Hansson, Moa Hanssen, Andreas Hedwall, Markus Hängsel, Petter Jacobsson, Raymond King, Miriam Klebel, Niklas Valenti.

White lines är en ljudperformance och en musikalisk komposition som består av grafiska linjer som projiceras på en transparant yta synlig för både publik och medverkande. Unikt för denna version är att en grupp med dansare och musiker under en två dagar lång workshop i stråkföring har lärt sig hur verket ska tolkas och framföras.

Marina om verket: This effective ”triangulation” of the normally binary relationship between composer and performer is one of my intentions. Another is to render (…) the act of reading music, a normally private experience that I have always regarded, as a performer of other composers' works, as mystical, fascinating, and full of magic.

Turntables (solo)

Som turntablist har Marina utvecklat ett unikt ljud genom att endast spela skivor, ”dub plates”, som innehåller hennes egna inspelningar med fragmentariska ljud skapade i studio för att mixas och manipuleras live på skivspelare (turntables).

 

Konstnären, kompositören och DJ:n Marina Rosenfeld (New York) är en viktig representant inom sitt område som turntablist med inriktning på konstmusik. Hon har arbetat med Merce Cunningham, Christian Marclay och Sonic Youth. Nu kommer hon till Stockholm med sin ljudperformance White lines som tolkas av tolv lokala musiker och dansare. Hon avslutar kvällen med en turntables-konsert.

Marinas arbeten sträcker sig från komponerad musik till improvisation, från bild- till ljudkonst, och omfattar foto, video och performance. Hon har medverkat vid Whitney biennalen och Tate Modern. Hon har deltagit i festivaler som Donaueschingen, Ars Electronica, Steirischer Herbst och The Wire's Adventures in Modern Music. Under 90-talet skrev hon regelbundet i Artforum, Leonardo och LA Weekly. Sedan 2003 är hon verksam vid Bards College.

Hennes sätt att arbeta har tagit sig många uttryck, bl a i en ”orchestra”-serie som började 1994 på California Institute of the Arts. I stycket “Sheer frost orchestra” för 17 kvinnor på elektriska gitarrer trakterades instrumenten enbart med nagellacksflaskor. Senare ”orchestras” har byggt på konceptet att låta skolade musiker och amatörer tillsammans arbeta med improviserad musik.


Foto: Emotional Orchestra performance, Deitch Projects (off site) New York 12/03