Joanna Warsza 18/10-2007

Stadsturism, exotisk närmiljö och iscensatt sport – urban dokumentärteater. En föreläsning om några performanceaktioner.

Joanna Warsza, 31, är polsk curator och performancekonstnär. Hon har utbildat sig i teatervetenskap vid Teaterakdemin i Warszawa och varit elev vid Dance Department i Paris 8 University. Som curator skapar hon aktioner och föreställningar som rör sig på gränsen mellan vardagshändelser och s.k. participation art – en form av relationell estetik, som bygger på aktivt deltagande från besökarens sida. Hon driver Laura-Palmer Foundation som iscensätter vardagssituationer och således rör sig mellan fiktion och verklighet. Laura Palmer är en karaktär ur David Lynchs Twin Peaks, som aldrig uppenbarar sig, trots att allting kretsar kring henne.

På Weld föreläser Joanna Warsza om projekt med anknytning till innerstaden. Hit hör till exempel följande projekt:

En resa till Asien – akustisk promenad genom Stadion Dziesieciolecia i Warszawa

Trots att en Warszawabo av hundra är vietnames är vietnameserna i praktiken osynliga för samhället i stort. Deltagarna i detta projekt fick chansen att bli kritiska turister i sin egen hemstad. Resans mål var den vietnamesiska sektorn på Jarmark Europa (Europabasaren), en stor utomhusmarknad belägen i och omkring ett nedlagt fotbollsstadion i Warszawa. Resan började på lokaltågsstationen Warszawa Powisle, där åskådarna checkade in och utrustades med biljetter, en mp3-spelare med muntliga instruktioner, en karta över vägen, en rutig nylonväska med varor samt 5000 vietnamesiska dong. De steg på tåget och på bara 3 minuter hade de kommit till Asien, alltså stationen Warszawa Stadion. Där skulle de mötas av en kulturchock, jetlag, märkliga möten, vardagslivets teater, motgift mot sin okunskap om asiater, och så ett stänk av buddhism. Projektet föddes ur en längtan efter ett mångkulturellt samhälle och en strävan att göra vietnameserna mer synliga.

Projektet fick tidningen Gazeta Wyborczas pris Wdecha för årets kulturhändelse i Warszawa.


Det virtuella museet – en visning av en osynlig utställning

På parkeringsplatsen framför Kulturpalatset mitt i centrala Warszawa uppstod ett nytt museum, uppskissat med krita på betongen. Curatorer från Schweiz visade den osynliga utställningen. Detta ägde rum på den plats där Warszawas Moderna museum kommer att byggas – på parkeringen vid ett litet torg med ett shoppingcenter strax intill. Man fick bland annat se diodskärmar, Verner Pantons designade soffor, monumentet till Tredje internationalen och Bruno Tauts utopiska alpina arkitektur. I andra utställningssalar dök specialinbjudna gäster upp, bland andra arkitekten Christian Kerez (vinnaren av en arkitekturtävling om det nya museets utformning) samt ledningen för shoppingcentret. Tack vare projektet kunde man beskåda den idealiska arkitektur som bara finns i fantasin: byggnadens form, karaktär och koncept uppstod ju i åskådarens eget huvud.



Utflykt till invånarna i Brok – dokumentärteater över veckoslutet

Syftet med en resa är i allmänhet att lära känna nya landskap eller intressant arkitektur, eller njuta av ett behagligt klimat – men det är sällan man reser till en ny plats för att lära känna nya människor. Utflykt till invånarna i Brok var en ovanlig turistresa som resulterade i att en grupp människor en söndagseftermiddag lärde känna vanliga invånare i småstaden Brok några mil från Warszawa. Turisterna fick se en glassfabrik, en brevbärares hem med bland annat frimärken från den tyska ockupationstiden, kommunalkontoret där den kvinnliga borgmästaren berättade om stadens utveckling, samt prästgården, den gamla biografen och konstnären Anka Ptaszkowskas hus. Broks invånare spelade sig själva i vardagen, och deras roller förstärktes av turisternas utomstående blickar.


Boniek! Återskapande av matchen Polen – Belgien 1982 av Massimo Furlana på Stadion Dziesieciolecia

Den schweiziske performancekonstnären återskapar på egen hand en av de mest spektakulära matcherna i den polska fotbollshistorien: Polen – Belgien 3 – 0 under VM i Spanien 1982. Konstnären utgår från en av nyckelspelarnas „koreografi” - nämligen den polske mittfältsstjärnan Zbigniew Boniek, som sköt alla tre målen. Matchen kommenteras „live” av en känd sportkommentator och sänds i en lokal radiostation. Detta äger rum den 14 oktober 2007 på Europabasarens och Stadions avslutningsfestlighet. Denna symbolmättade plats, byggd ovanpå ruiner efter andra världskriget, ska nämligen snart rivas och området ska omskapas till en helt ny anläggning när Polen blir värd för EM i fotboll 2012.

I samarbete med Polska institutet