Isadora Duncan workshop, 2-4 mars

Workshop 2-4 mars kl 13-16
Två koreografier av Isadora Duncan; Revolutionary Etude (1921) samt Prelude (1908) 
Kathleen Quinlan Zetterberg en av världens främsta tolkare av Isadoras koreografier delar med sig och lär ut. 
 
Isadora Duncan (1877-1927) var en revolutionär inom dansen  och förde den till en helt ny nivå. Hon dansade till musik av Beethoven, Mozart, Chopin, Schubert, Brahms, Skrjabin och Wagner, musik som innan hade ansetts ha ett högre värde än dansen.  Hennes danser speglade människans villkor och en samtida politik, men även mer abstrakta teman vilket skilde sig helt mot balett traditionens narrativ. Isadora förändrade också iscensättningen av dans genom att föreslå en enkel, avskalad scen där kostymeringen bestod av enkla tunikor för att låta rörelserna och musiken stå i centrum. Vad kan vi lära oss genom denna dans idag?

Kathleen Quinlan Zetterberg kommer från New York och fått sin utbildning vid Boston Conservatory of Music, Boston Museum School of Art och S.U.N.Y. Purchase, sedan 1987 är hon bosatt i Stockholm. Kathleen var soloist i Anna Sokolows danskompani i Nyc och tillhör de främsta i världen inom Isadora Duncan tradtitionen. Som koreograf har Kathleen har arbetat med dans, teater och Opera i New-York och Paris och turnerat i norden med en hyllning till Isadora tillsammans med pianist Roland Pöntinen. Hon har även skapat två utställningar om Isadora Duncan för Dansmuseet här i Stockholm. Sedan 1989 har hon ett nära samarbete med Ika Nord som koreograf till hennes föreställningar. Kathleen Quinlan är grundare och konstnärlig ledare för Lilla Baletten/Isadorables på Sensus i Stockholm och undervisar också i Modern dans på Kungliga Svenska Balettskolan.

 

Revolutionary Etude music Alexander Scriabin  opus 8 no.12
Choreography Isadora Duncan 1921

 
"Isadora danced to urge the oppressed of the world  to break all the chains that hold them and to unite together and fight for freedom. Through this dance we are reminded that when a government  becomes oppressive it is the right of the people to alter or abolish it. It is a difficult dance to perform. It takes a full understanding of line, energy ,  compelling force, the dramatic theme and unendless power. At the same time, I have never met a dancer who after seeing this masterpiece of Isadora´s  has not wanted to learn and dance it.

Scriabin´s almost violent music stands in contrast to Chopin. So does the choreography created by Isadora to these two different composers"

 
Prelude music Frederic Chopin opus 28 no.7
Choreography Isadora Duncan 1908

 
"A dance poem which asks “Who am I in this World”? A short dance , only about 1 minute long".   

                                                                                              Kathleen Quinlan Zetterberg, Stockholm 2012

 

 

Weld, Norrtullsgatan 7, t-bana Odenplan, tel 08-309450