8 + 9 april: Jonathan Burrows (UK) och Matteo Fargion (UK)

Fyra verk på två kvällar: Cheap Lecture / The Cow Piece och Counting To One Hundred / One Flute Note

Den brittiska performance-duon Jonathan Burrows och Matteo Fargion är tillbaks på Weld. Denna gång med sina fyra senaste performanceverk - Cheap Lecture, The Cow Piece, Counting To One Hundred och One Flute Note.

De fyra duetterna, uppdelade på två kvällar, utgår båda från strukturen hos John Cages Lecture On Nothing i en på samma gång hyllande och ifrågasättande lek med ett tankesätt som präglat så mycket av dans och performance de senaste trettio åren.

I sin Lecture On Nothing från 1949 använde sig John Cage av samma principer som låg till grund för hans kompon- erande. En sorts micro-macrokosmisk struktur som Cage kom att använda i flera av sin verk. En, med Cage ord, rytmisk struktur bestående av mindre enheter av 7, 6, 14, 14 och 7 som repeteras 7,6,14,14 och 7 gånger så att den större strukturen speglar de mindre delarna.

Cheap Lecture (2009) är en översättning av denna struktur - en rytmiskt talad performance satt till musik, en tirad om tomma händer, publik, tid, upprepning, dans och en hel del annat. Verket fortsätter resan som Burrows och Fargion påbörjade i sina första tre duetter, samtidigt som de tar oss med i allt vidare cirklar genom en serie oförutsedda bilder och utvikningar.

The Cow Piece från samma år, återupprepar och testar gränserna för de regler vi just lyssnat till i Cheap Lecture. Verket leker med text, rörelse och ljud, men också med objekt. En kaotisk meditation över dans, musik och dödlighet.

Kväll nummer två fortsätter samtalet med Lecture On Nothing i en hisnande lek med rytm och kontrapunkt i Counting To One Hundred (2011) som sammanförts med One Flute Note från samma år.

Burrows och Fargion beskriver vad de gör som ”handgjort och i mänsklig skala”. De bygger performanceverk av enkla, icke-spektakulära element som landar i bedräglig virtuositet och utstrålar förtjusning samtidigt som de får publiken att tänka. Verk som kombinerar det musikaliska komponerandets formaliteter med ett radikalt förhållningssätt till performance. Sedan 2002 fram till i dag har de skapat sammanlagt 8 duetter som framförts över 300 gånger i ett 30-tal länder världen över.

JONATHAN BURROWS
inledde sin karriär som solist vid Royal Ballet i London. Han lämnade London balletten 1991 för att satsa på egna koreografier. Efter att ha turnerat med eget kompani valde han att koncentrera sig på one to one samarbeten med andra konstnärer. Hans första samarbete var med teatermakaren och performern Jan Ritsema och Weak Dance Strong Questions 2001. Året därpå belönades han av The Foundation for Contemporary Performance Arts In New York. 1988 mötte han även Matteo Fargion som kom att bli hans huskompositör och från 2002 även hans danspartner på scen, ett samarbete som belönades med prestigefyllda ”Bessie Award” 2004 och som fortsatte att skörda publika framgångar och prioser sedan dess. Jonathan Burrows har också samarbetet med Sylvie Guillem och koreograferat för William Forsythes kompani.

MATTEO FARGION
är klassiskt utbildad kompositör och har, förutom till Jonathan Burrows verk, skrivit musik för såväl teater som opera. Matteo Fargions och Kevin Volans komposition Duets, utgiven på Black Box Records år 2000, fick Grammy Awards pris för ”Best Chamber Music Performance”. Intresset för samtida dans började efter att ha sett Merce Cunninghams danskompani på Sadler´s Wells Theatre i London. Fargion sökte internationella programmet för koreografer och kompositörer där han till en början skrev music för dans och därmed kom i kontakt med Jonathan Burrows. Fargion har även komponerat musik till andra koreografer, bland annat den engelska koreografen Siobhan Davies vars mest betydelsefulla verk han skrivit musiken till, bland dem The Art of Touch (1995), Two Quartets (2007), Minutes for the Collection (2009) samt Rotor (2010).

jonathanburrows.info

Jonathan Burrows och Matteo Fargion stöds av Kaaitheater i Bryssel, PACT Zollverein Essen, Sadler ́s Wells Theatre i London och BIT Teatergarasjen i Bergen. De är för närvarande in-house artister vid Nightingale, Brighton England.

Cheap Lecture skapades på uppdrag av Cultureel Centrum Maasmechelen och Dans in Limburg och framfördes första gången på Cultureel Centrum Maasmechelen. The Cow Piece samproducerades av Kaaitheater i Bryssel med stöd av flamländska kulturministeriet. Counting To One Hundred och One Flute Note med stöd av Englands kulturråd och samproducerat av Kaaithetaer i Bryssel.

Burrows & Fargions gästspel genomförs tillsammans med en workshop av Jonathan Burrows som arrangeras på Weld den 9-11 april av Dansalliansen AB, Weld och KulturKraft Stockholm med stöd från Europeiska Socialfonden.