28+29 mars. Frédéric Gies (FR) & Anna Pehrsson (SE): AT THE BOTTOM LEFT CORNER + RIBBON DANCE

Frédéric Gies & Anna Pehrsson med DJ Fiedel

Frédéric Gies och Anna Perhsson bjuder in dig till en 2 timmar och 44 minuter lång danskväll, infuserad med de smittsamma beatsen av DJ Fiedels technoset, skapat särskilt för detta tillfälle. Under kvällen dansar Anna Pehrsson och Frédéric Gies sin At the bottom left corner och Frédéric Gies sin Ribbon dance.

Båda danser, vilka är danser i mellanrummet (mellan kroppar, objekt och historier), manifesterar på två olika men samtidigt nära förbundna sätt de drivkrafter som försätter kroppar eller föremål i rörelse och rörelsens potential att generera sig själv, som en motor aktiverad av sin egen energi. Trots att de bjuder in till att förmedla något annat försöker dessa danser inte visa något mer än sig själva och de underjordiska strömmar som möts i dem.

Ribbon dance är en del av Frédéric Gies forskningsprojekt ”Bad girls practices: un-writing dance, the body and the choir”, som han för närvarande utvecklar vid DOCH-UNIARTS.

AT THE BOTTOM LEFT CORNER
Dans: Frédéric Gies och Anna Pehrsson
DJ: Fiedel
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Tights: Such a Sally

RIBBON DANCE
Dans: Frédéric Gies
DJ: Fiedel
Researchsamarbete: Carla Bottiglieri
Ribbon ready made: Anton Stoianov
Ljusdesign: Thomas Zamolo
Tack till: Ulrika Berg, Philip Berlin, Cristina Caprioli
Särskilt tack till: en techno- och dansälskare vid namn Slaven Rupic, dansare från Senegal vars namn förblir okända, en dansare från USA vid namn Trisha Brown


Frédéric Gies

är dansare och koreograf baserad i Stockholm och Berlin. Efter att ha medverkat som dansare i verk av olika franska koreografer under 90-talet började han utveckla sina egna verk med fokus på artikulationen av dans, koreografi och politik, mer exakt hur dans och koreografi kan adressera politik på ett sätt fritt från representation. Han skapar sina verk ensam eller i samarbete med andra koreografer (Jefta van Dinther, DD Dorvillier, Manuel Pelmus, Isabelle Schad, Alice Chauchat, Frédéric de Carlo, och Odile Seitz) eller med konstnärer från andra discipliner (Fiedel, Anton Stoianov, Daniel Jenatsch, Andrea Keiz). Han är en av initiativtagarna bakom kollektivet practicable. Han har även dansat i verk av andra koreografer (Jefta van Dinther, Antonja Livingstone, Petra Sabisch, Isabelle Schad). Sedan 2012 är han lektor i koreografi och konstnärlig ledare för MA-programmet på DOCH. För närvarande utecklar han sitt forskningsprojekt  vad DOCH:  “Bad girls practices: un-writing dance, the body and the choir”. Inom ramen för detta skapade han förra året experimentet Good girls go to heaven, bad girls go everywhere i samarbete med DJ Fiedel och bildkonstnären Anton Stoianov.

 

Anna Pehrsson
utbildades på Balettakademien i Stockholm och vid Dansarutbildningen, dåvarande Danshögskolan mellan 1997 och 2001. Efter utbildningen har hon varit verksam som frilansande dansare i Danmark, Sverige, Tyskland och Schweiz. Hon har arbetat vid Stockholms Stadsteater, Alias Compagnie och Recoil Performing Group och med koreografer som Alexandra Waierstall och Rachel Tess. 2011 arbetade Anna Pehrsson med Judson Church legenden Deborah Hay. 2011-2013 gjorde hon en MA i Dans och Koreografi vid Dans och Cirkus-högskolan DOCH och påbörjade då vid sidan av sitt eget projekt Unthinkable objects ett nära samarbete med den amerikanska dansaren, före detta dansare i Cullbergbaletten, och koreografen Rachel Tess som är verksam i Sverige. Idag är Anna Pehrsson dansare i Cullbergbaletten men fortsätter samtidigt sina egna koreografiska projekt och samarbeten.


Fiedel
är DJ med hemvist vid den berömda klubben Berghain i Berlin. Han började arbeta offentigt som DJ vid mitten av 90-talet, under måndagskvällar på klubben Subversiv som sedan dess utgjort en central del i Berlins undergroundscen. Fiedel är också del av MMM, ett samarbete mellan Fiedel och Errorsmith. Deras spår “Donna” är en ofta spelad techno klassiker. Hösten 2012 startade Fiedel sitt eget skivbolag under namnet “Fiedelone” för sina egna produktioner.