11 oktober. Öppen process - The Great Beyond / Emma och Peter

THE GREAT BEYOND
en återuppståndelse i efterdyningarna av en föreställning, en konstvärldens seans

I oktober 2015 har Emma och Peter residens på Weld med sitt pågående forskningsprojekt The Great Beyond i vilket de söker efter konstens liv efter showen. Vad händer med kreativiteten när en föreställning tar slut, när den färdas ut i världen, in i publikens och deltagarnas verklighet och vardag? Vad händer efter applåderna? Gör konsten någon skillnad?
I sökandet efter konstens ande och mysteriet med dess antagna förändrande kraft kommer The Great Beyond skapa plats på teatern för att utöva och öva olika slags röster. Peter och Emma vill genom en slags direkt-demokratisk aktivism skapa ett utrymme där det är möjligt att utveckla ägandet av sin egen kreativa kraft och förståelse av omgivningen. För att åstadkomma detta kommer de använda all sin kunskap och förmåga till inlyssnande, förståelse av behov, konversation, att skapa trygghet och bjuda upp till rörelse och dans.Att i förlängningen ta och skapa plats på konstens arenor, på festivaler, scener, gallerier, universitet och museum. Plats där möjlighet finns att förstöra dominerande, kontrollerande och förtryckande strukturer, där var och en blir fri att använda kreativiteten som stärkande och hoppfull kraft.

Emma och Peter, bjuder in dig att besöka The Great Beyond och delta i reflektion kring och prövande av de material, övningar och idéer som de har börjat forma under sitt undersökande på Weld. Det kommer att bli ett lugnt häng i vilket Emma och Peter bjuder in dig till att testa, tycka, snacka, fundera, lyssna, följa, kanske röra på dig, kanske dansa, kanske rita, kanske något som ännu är bortom horisonten och definitivt fika.

Du är varmt välkommen!


Emma och Peter
gick tillsammans på Masterutbildningen i koreografi på DOCH. De är konstnärer, dansare och koreografer. Båda söker i sitt arbete efter etiska och demokratiska sätt att använda konst, och efter hur scenkonst kan vara en väg att göra världen till en bättre plats. Under utbildningen skapade de tillsammans, i sitt första samarbete, Emma and PETER’s discussion game and café i vilket de började undersöka dessa intressen tillsammans.

Emma har allt som oftast arbetat i kollektiv och samarbeten. Bl.a. i ÖFA-kollektivet, där en platt hierarki är formatet, feminism är samhällsanalysen och där arbetet är genreöverskridande och enligt devisen “hur vi arbetar bestämmer vad som blir”. Van vid att alltid ifrågasätta makt-strukturer, har Emma under de senaste två åren intresserat sig för vilken slags kunskap som värderas inom koreograf- och dansfältet. I The Improvisations Project arbetar hon på att använda kvinnliga erfarenheter och dansarens färdigheter som en skapande, kreativ koreografisk praktik. Genom övningar i att facilitera, ta socialt ansvar, lyssna, följa, behaga, vara attraktiv och sensuell bygger hon en konstnärlig och sammansatt kunskap.

Peter’s arbete fortsätter från The reformulation handbook. En undersökning av dokumentation, score och den performativa lek som uppstår mellan de två. Presenterad som en feedback-workshop för två andra konstnärers föreställningar på Dansens Hus. Denna undersökning av score och dokumentation kom att forma den grundläggande funktionen av en 48 timmar lång koreografi med titeln PETER i vilken Peter bjöd in publiken före, efter och under att läsa, följa och skapa dokument och scores genom en röra av dokument och scores.

Här skedde ett omorganiserade av värde och skapades en stund av lugn och trygg omfördelning av vad som är viktigt. Dessa två verk ger material till och väcker intresse för konstnärligt delande och dess sociala relevans, vilket gav Peter tillfället att se koreografi som en förståelse av vad som styr våra handlingar. Genom social och deltagande koreografi arbetar Peter med en intersubjektiv, direkt-demokratisk praktik i syfte att bekämpa alla former av maktfullkomlighet.